1) Η κοινοποίηση της δημιουργίας του παραμυθιού από τους …επίδοξους λιλιπούτειους συγγραφείς να τρέξει παράλληλα σε όλα τα δημοτικά σχολεία από τώρα (δηλαδή ανεξάρτητα από τον προγραμματισμό του 15μερου για τεχνικές, αισθητικές κλπ. παρεμβάσεις ανά σχολικό συγκρότημα). Και αυτό για να υπάρξει χρόνος ώστε να δούμε ποιοι δάσκαλοι (συνεπικουρούμενοι από σύλλογο γονέων) θα συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία, πόσοι και ποιας τάξης μαθητές θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον, πότε θα συγκροτηθεί η ομάδα, ποιες ημέρες και ώρες σχετικά με το σχολικό πρόγραμμα θα συνέρχεται η ομάδα και για πόσο χρόνο.

2) Να προτείνουμε κατ’ έτος μία θεματική ενότητα (άξονας), η οποία μπορεί να χωρίζεται σε υποενότητες. Αν προτείνουμε περισσότερες ενότητες, εκτιμώ ότι αποδυναμώνουμε τη δυναμική και τον συμβολισμό που επιθυμούμε να δώσουμε στην πρωτοβουλία, το κυρίαρχο μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε μέσα από αυτή και στο οποίο (μήνυμα) πρέπει να ρίξουμε βάρος. Σκοπός μας ως Δήμος θα είναι να δώσουμε κίνητρα και να εμπνεύσουμε τα παιδιά γύρω από ένα θέμα μείζονος ενδιαφέροντος για την πόλη μας (όπως το περιβάλλον), την ποιότητα ζωής μας, το σεβασμό των κανόνων συνύπαρξης, την αμοιβαιότητα. Και κυρίως να ξεκλειδώσουν οι μαθητές την ψυχούλα τους, να απελευθερώσουν την έμπνευση και τις σκέψεις τους, να διδαχθούν και να διδάξουν μέσα από την βιωματική εμπειρία πώς να λειτουργούμε και συμπεριφερόμαστε ως οντότητες και ως ομάδα/κοινωνία.

Θα πρότεινα λοιπόν μία κεντρική θεματική ενότητα με τίτλο π.χ. Σςςςς…. Το περιβάλλον μιλάει. Προ πάντων όμως θα ήθελα να μην στερήσουμε από τα παιδιά την μαγεία του να επιλέξουν μόνα τους τον τίτλο του δικού τους παραμυθιού, έτσι όπως αυθόρμητα τους βγει.

Ως υποενότητες θα πρότεινα ενδεικτικά:

(α) Τι πετάμε στα σκουπίδια – Ανακύκλωση (κατ’ εμέ να δώσουμε ιδιαίτερο βάρος γιατί χρειαζόμαστε τις μικρές ηλικίες συμμάχους, για να μην πω εμπροσθοφυλακή, στην οικολογική – περιβαλλοντική συνείδηση).

(β) Εξοικονόμηση νερού, ενέργειας (όχι σπατάλη φωτισμού στο σπίτι, την αίθουσα κλπ., προσοχή στη βρύση κλπ).

(γ) Οικολογικοί τρόποι μετακίνησης (περπατώ, κάνω ποδήλατο, χρησιμοποιώ ΜΜΜ).
(δ) Θαλάσσια ρύπανση.

(ε) Ήλιος (πώς προστατεύομαι).

Θεωρώ ότι είναι προτιμότερο οι ως άνω υποενότητες (και άλλες που πιθανόν σκεφθούμε) ως επιμέρους κατευθύνσεις να κοινοποιηθούν στους δασκάλους και όχι στους μαθητές για να μην βιάσουμε τον αυθορμητισμό και την αγνότητα της σκέψης τους. Οι υπεύθυνοι θα αποφασίσουν πώς θα εμπνεύσουν τους μαθητές να αποτυπώσουν στο χαρτί το δικό τους παραμύθι. Εν πάση περιπτώσει, κάθε ομάδα μπορεί να επιλέξει ή να εστιάσει σε υποενότητα ή συνδυασμό υποενοτήτων.

3) Σχετικά με τις τάξεις του Δημοτικού στις οποίες θα απευθυνθούμε (4η, 5η, 6η), θα πρότεινα να ρωτήσουμε και τους δασκάλους που έχουν την ειδική γνώση και έχουν άποψη κρίνοντας από παιδαγωγική σκοπιά.

Δήμητρα Νάνου
Δικηγόρος, D.E.A.-D.E.S.
Δημοτ. Σύμβουλος Νέας Σμύρνης